En kjellerstueblogg

Hollywood ending

In Uncategorized on juni 18, 2010 at 9:28 am

Kerry Strug sikrer laggullet til USAs turnjenter i OL i Atlanta i 1996.

I dagens D2 har jeg skrevet om turneren Kerry Strug som under OL i Atlanta skadet ankelen i det siste hoppet i lagkonkurransen. For at USA skulle vinne gullet måtte hun trosse smertene og hoppe en gang til, ble hun fortalt.Scenen som fulgte er et klassisk tv-øyeblikk. Strug kjempet seg opp tilløpet, stiftet over bukken, roterte to ganger med skru og landet på den forstuende ankelen for andre gang. Hun bukket to ganger før hun kollapset på mattene. Da jeg så klippet igjen 14 år senere var opplevelsen av det like sterkt som da jeg så det direkte i 1996, men det er først nå, i lys av en nypremiere på en gammel Hollywood-klassiker, at jeg skjønner hva som griper, at jeg forstår hvor jeg hadde sett dette før. Bare se på disse to klippene:

Først Kerry Strug fra OL i Atlanta i 1996

Så avslutningen på John Avildsens Karate Kid fra 1984

Legg igjen en kommentar

